De Formule 1 kalender 2024 bevat een recordaantal van 24 Grand Prix. Het seizoen start op vrijdag 1 maart als de lampen op groen gaan voor de eerste vrije training voor de Grand Prix van Bahrein. Het seizoen eindigt op zondag 8 december als de finishvlag gezwaaid wordt om de Grand Prix van Abu Dhabi te beëindigen. Tussen deze twee momenten wacht ons een seizoen vol hoogte- en dieptepunten.
Formule 1 seizoen 2024
Dit is de volledige Grand Prix kalender voor het Formule 1 wereldkampioenschap 2024. Races met een * zijn Grand Prix waar een sprintrace deel uitmaakt van het raceweekend. Voor het eerst sinds lange tijd worden er ook enkele races op zaterdag verreden. Hieronder vind je de volledige kalender zodat je op de juiste dag met borrelnootjes voor de televisie zit.
Grand Prix | Circuit en locatie | Datum |
---|---|---|
Grand Prix van Bahrein | Bahrain International Circuit, Sahkir | 29 februari t/m 2 maart 2024 |
Grand Prix van Saoedi-Arabië | Jeddah Corniche Circuit, Jeddah | 7 t/m 9 maart 2024 |
Grand Prix van Australië | Albert Park Street Circuit, Melbourne | 22 t/m 24 maart 2024 |
Grand Prix van Japan | Suzuka Circuit, Suzuka | 5 t/m 7 april 2024 |
Grand Prix van China | Shanghai International Circuit, Shanghai | 19 t/m 21 april 2024 |
Grand Prix van Miami | Miami International Autodrome, Miami | 3 t/m 5 mei 2024 |
Grand Prix van Emilia Romagna | Circuit Enzo e Dino Ferrari, Imola | 17 t/m 19 mei 2024 |
Grand Prix van Monaco | Circuit de Monaco, Monte Carlo | 24 t/m 26 mei 2024 |
Grand Prix van Canada | Circuit Gilles Villeneuve, Montreal | 7 t/m 9 juni 2024 |
Grand Prix van Spanje | Circuit de Catalunya, Barcelona | 21 t/m 23 juni 2024 |
Grand Prix van Oostenrijk | Red Bull Ring, Spielberg | 28 t/m 30 juni 2024 |
Grand Prix van Groot-Brittannië | Silverstone Circuit, Silverstone | 5 t/m 7 juli 2024 |
Grand Prix van Hongarije | Hungaroring, Boedapest | 19 t/m 21 juli 2024 |
Grand Prix van België | Spa-Francorchamps, Spa | 26 t/m 28 juli 2024 |
Grand Prix van Nederland | CM Circuit Zandvoort, Zandvoort | 23 t/m 25 augustus 2024 |
Grand Prix van Italië | Autodromo Nationale, Monza | 30 augustus t/m 1 september 2024 |
Grand Prix van Azerbeidzjan | Baku Street Circuit, Bakoe | 13 t/m 15 september 2024 |
Grand Prix van Singapore | Marina Bay Circuit, Singapore | 20 t/m 22 september 2024 |
Grand Prix van de VS | Circuit of the Americas, Austin | 18 t/m 20 oktober 2024 |
Grand Prix van Mexico | Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico-Stad | 25 t/m 27 oktober 2024 |
Grand Prix van Sao Paolo | Interlagos, Sao Paolo | 1 t/m 3 november 2024 |
Grand Prix van Las Vegas | Las Vegas Street Circuit, Las Vegas | 22 t/m 24 november 2024 |
Grand Prix van Qatar | Losail Int. Circuit, Doha | 29 november t/m 1 december 2024 |
Grand Prix van Abu Dhabi | Yas Marina Circuit, Abu Dhabi | 6 t/m 8 december 2024 |
Er staan voor het aankomende seizoen zes sprintraces op het programma. Deze vinden plaats in de Grand Prix weekenden in China, Miami, Oostenrijk, de Verenigde Staten, Sao Paulo en Qatar. Het format omtrent de sprintraces is dit jaar opnieuw veranderd.
Op vrijdag start elk Grand Prix weekend met een vrije training. Waar in reguliere weekenden na de eerste vrije training de tweede oefensessie volgt, wordt in een sprint weekend hierna de sprint kwalificatie verreden. Op zaterdag is er geen derde vrije training, maar een sprintrace. Na afloop van de sprintrace wordt de kwalificatie voor de hoofdrace verreden. Op zondag start zoals – bijna – altijd de Grand Prix.
Het sprint format is dus ook in 2024 losgekoppeld van de hoofdrace. Dit is anders dan bijvoorbeeld op de F1 kalender 2021, toen de uitslag van de sprintrace de startgrid voor de hoofdrace bepaalde.
We schrijven hierboven dat bijna iedere race op zondag van start gaat. In 2024 worden er voor het eerst sinds lange tijd weer Grand Prix op zaterdag verreden. Het betreft hier de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië aan het begin van het seizoen en de Grand Prix van Las Vegas aan het eind van het jaar.
De reden dat de races in Bahrein en Saoedi-Arabië op zaterdag verreden worden, heeft te maken met Ramadan. Deze start op zaterdag 9 maart bij zonsondergang. Dit is dus de dag van de race in Saoedi-Arabië.
De Grand Prix van Las Vegas wordt op zaterdagavond 22.00u Amerikaanse tijd verreden. Dit heeft te maken met het bereiken van het Amerikaanse publiek. Amerikanen kijken liever op zaterdag dan op zondag naar racen. Wij in Nederland kijken de race overigens gewoon op zondagochtend. De race in de gokhoofdstad van de wereld gaat om 7.00u Nederlandse tijd van start.
Kalenderwijzigingen in 2024
In vergelijking met de F1 kalender van 2023 zijn er best een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo keert de Grand Prix van China na een jarenlange afwezigheid terug op de kalender. Deze race stond voor het laatst op de F1 kalender 2019. Daarna brak in China en later in de rest van de wereld de corona pandemie uit. Het Formule 1 circus keerde niet meer terug naar het Shanghai International Circuit. Tot dit jaar.
Door de terugkeer van de Grand Prix van China verhuist de Grand Prix van Japan op de kalender. Deze twee races zijn aan elkaar gekoppeld en staan als vierde en vijfde race van het seizoen op de F1 race kalender. Dat heeft ook consequenties voor de Grand van Azerbeidzjan, maar daar komen we later op terug.
Op de kalender F1 2023 stond de Grand Prix van Emilia Romagna. Deze race werd in 2020 in allerijl aan de F1 kalender 2020 toegevoegd. Dit omdat er vervangende races gepland moesten worden vanwege corona. Het bezoek aan het Circuit Enzo e Dino Ferrari beviel zo goed dat de race een vaste plek kreeg op de F1 kalender 2021.
Vorig jaar werd deze Grand Prix echter niet verreden. In de week voorafgaand aan het raceweekend werd de regio waar het circuit ligt geteisterd door noodweer. Door hevige regenval was het circuit gedeeltelijk onder water gelopen en was racen niet mogelijk. Door de afgelasting bestond het F1 kampioenschap 2023 dus uit 22 races en niet uit 23 Grand Prix, zoals gepland was.
Logische opbouw van het seizoen
De racekalender F1 2022 kreeg de nodige kritiek vanwege de volgorde waarin de Grand Prix gepland stonden. Vanwege sommige onlogisch geplande races, moesten teams en coureurs veel vliegbewegingen maken. Dat terwijl de sport zegt zich bewust te zijn van de klimaatproblematiek. De racekalender F1 2023 was wat dat betreft al wat logischer opgebouwd. Races die in dezelfde regio plaatsvonden, stonden gegroepeerd op de kalender.
Dit jaar maken FOM en FIA daar opnieuw stappen in, al blijven er een aantal onlogische verplaatsingen op de F1-kalender staan. Het seizoen start met een dubbel weekend in het Midden-Oosten. Het seizoen start in Bahrein en een week later wordt er geracet in Saoedi-Arabië.
Daarna vliegt het hele Formule 1-circus naar Australië voor de derde ronde van het wereldkampioenschap. Daarna volgen de races in Japan en China, waardoor het materiaal en de teamleden een volle maand van huis zijn.
Na de race in China reist de koningsklasse van de autosport niet naar Europa, maar wordt eerst de race in Miami verreden. Dit is niet per se logisch, want niet veel later in het seizoen vliegt iedereen op en neer naar Montreal voor de Canadese Grand Prix.
Het ritme is in deze fase van het seizoen ouderwets. Om het weekend staat er een Grand Prix op het programma. Dat verandert op het moment dat het Europese seizoen aanbreekt. Het wereldkampioenschap kende niet eerder zoveel rondes voor er een Europese race op het programma stond. Het Europese gedeelte van het kampioenschap start pas medio mei met de Grand Prix van Emilia Romagna. Een week later staat de iconische Grand Prix van Monaco op de F1 kalender.
De nieuwe F1-kalender gaat na een kort uitstapje naar Canada verder met de eerste triple header van het seizoen. Dat betekent drukke tijden voor de teams en coureurs want er wordt maar liefst drie weekenden achter elkaar geracet.
Als eerste staat eind juni de Grand Prix van Spanje op het programma. Deze wordt gevolgd door de Grand Prix van Oostenrijk. Begin juli wordt deze triple header afgesloten door de Grand Prix van Groot-Brittannië.
De laatste weekenden van juli worden achter elkaar de Grand Prix van Hongarije en België verreden. Hierna breekt de zomerstop aan. In de zomerstop wordt er vier weken niet geracet en gaan zelfs de fabrieken van de teams twee weken dicht.
De F1 WK Kalender gaat het voorlaatste weekend van augustus verder met de vierde editie van de Grand Prix van Nederland. De race op CM Circuit Zandvoort is voor het tweede jaar op rij de eerste Grand Prix na de zomerstop. De eerste drie edities van de Grand Prix van Nederland werden allemaal gewonnen door Max Verstappen.
Een week na de race in Zandvoort staat de Grand Prix van Italië op het programma. De race op Monza is traditioneel een van de snelste races van het jaar. Het Europese seizoen wordt afgesloten met de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Na de daaropvolgende Grand Prix van Singapore breekt de tweede pauze van het seizoen aan. Tussen de race op het circuit van Marina Bay en de daaropvolgende Grand Prix van de Verenigde Staten zit een periode van drie weken.
Dat betekent wel dat de WK Kalender F1 eindigt met twee triple headers. Eerst wordt het drieluik Verenigde Staten, Mexico en Sao Paulo verreden. De laatste drie Grand Prix van het seizoen worden ook achter elkaar gereden. Na Las Vegas keert de Formule 1 terug naar het Midden Oosten voor de Grand Prix van Qatar. De kalender F1 2024 wordt afgesloten door de Grand Prix van Abu Dhabi.
Autopresentaties
In de aanloop naar de eerste Grand Prix presenteerden de teams één voor één hun nieuwe auto voor het wereldkampioenschap 2024. Bij de meeste teams is er niet zo heel veel veranderd. De technische reglementen zijn nagenoeg hetzelfde gebleven. Dat betekent dat de meeste teams de auto van vorig jaar hebben doorontwikkeld. Daarbij is vooral heel goed gekeken naar de kampioensauto van Red Bull Racing. Veel teams hebben elementen van de RB19 meegenomen in hun auto voor 2024.
Het enige team dat dat eigenlijk niet gedaan heeft, is Red Bull Racing zelf. Je zou kunnen verwachten dat Red Bull hun auto zou doorontwikkelen. Een evolutie waarbij het doorgaat op de ingeslagen weg. Het team accepteert dat de concurrentie ietwat dichterbij komt, maar zou hun voorsprong behouden. .
Dat is echter niet de filosofie van ontwerper Adrian Newey van Red Bull Racing. Newey is niet helemaal met een blanco vel papier begonnen aan het design van de RB20, maar heeft wel enkele risico’s genomen. Zo heeft Red Bull Racing het zero sidepod concept van Mercedes deels overgenomen. Mercedes boekte hier geen succes mee, maar Newey gelooft in de gedachte erachter.
Vooralsnog heeft het Britse mastermind het gelijk aan zijde. Max Verstappen reed op de eerste testdag al een tijd die veel sneller was dan dat er vorig jaar tijdens de testdagen gereden werd. Bovendien was de Nederlandse wereldkampioen 1.1 seconde sneller dan de eerste achtervolger.
Ingeschreven teams en coureurs
Er doen aan het wereldkampioenschap 2024 tien teams mee. Deze teams stellen allemaal twee coureurs op. In het totaal staan er dus 20 coureurs aan de start. Opvallend is voorafgaand aan het seizoen 2024 dat er geen enkele debutant aan de start van de eerste race staat. De 20 coureurs die het seizoen 2023 in Abu Dhabi finishten, zijn exact dezelfde 20 rijders die in Bahrein weer aan de start staan.
Toch is er het nodige veranderd. Alfa Romeo is niet langer naamgevend sponsor van het team van Sauber. Het Italiaanse automerk wilde het team verlaten nadat Sauber een overeenkomst tekende met Audi. Sauber gaat vanaf 2026 het fabrieksteam van dat Duitse automerk te worden. Om de komende twee seizoenen te overbruggen sloot Sauber overeenkomsten met niet partners. Het online casino Stake en muziekplatform KICK verbonden zich aan het team. Onder de naam Stake F1 Team KICK Sauber staat de renstal het komend seizoen aan de start. De livery van Alfa Romeo werd verruild voor fluorescerend groen/matzwart. Eigenlijk zou dit team daar strafpunten voor moeten krijgen. Stake F1 Team verschijnt aan de start met de Fin Valtteri Bottas en de Chinees Zhou Gangyu.
Een ander team dat het komend seizoen over een andere identiteit beschikt is het Alpha Tauri F1 Team. Het kleine zusje van Red Bull Racing voerde de afgelopen jaren de naam van de kledinglijn van Red Bull. Deze kledinglijn was echter geen succes en dus moest het Formule 1 team een andere naam krijgen.
Er werd voor het eerst geld van buitenaf gezocht en dat leverde de meest bizarre naam voor een Formule 1-team aller tijden op: Visa Cash App Racing Bulls. Met Visa en Cash App krijgen twee sponsoren extra exposure in de teamnaam. Racing Bulls is gekozen om de relatie met Red Bull Racing te verstevigen. Gelukkig is het team er akkoord mee dat er in de media gesproken wordt over VCARB als teamnaam.
De Australiër Daniel Ricciardo verving vorig seizoen de Nederlander Nyck de Vries en mag voor een volledig jaar blijven. Naast hem rijdt de Japanner Yuki Tsunoda. In de coulissen staat de Australiër Liam Lawson klaar om één van beide coureurs te vervangen als de prestaties ondermaats zijn. Alle drie deze coureurs zullen de situatie bij Red Bull Racing dit seizoen aandachtig volgen.
De constructeurskampioen van 2022 en 2023 start opnieuw met Max Verstappen en de Mexicaan Sergio Perez. Voor Verstappen is het haast onmogelijk om beter te presteren van het afgelopen seizoen. De Nederlander werd overtuigend wereldkampioen en won 19 van de 22 races. Voor Perez is er een wereld te winnen. Niet alleen werd de Mexicaan ‘slechts’ derde in het WK, hij won ook maar twee races. Daarnaast slaagde Perez erin om maar liefst acht keer zich niet te kwalificeren voor Q3. Een belachelijke prestatie voor een coureur die in zo’n dominante auto rijdt. Als Perez in 2024 opnieuw matig voor de dag komt, zal Red Bull Racing niet aarzelen om hem snel te vervangen.
Bij McLaren, Ferrari en Mercedes verandert er niet zoveel dit seizoen. De drie teams zullen het tegen elkaar opnemen in de strijd achter Red Bull Racing, zo is de verwachting. Vooral de onderlinge prestaties tussen Ferrari en Mercedes zullen dit seizoen met belangstelling vergeleken worden. De reden daarvoor is de nu al aangekondigde overstap van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Hij trekt van Mercedes naar Ferrari in 2025.
Deze transfer werpt zijn schaduw ver vooruit. Zo moet Ferrari-coureur Carlos Sainz op zoek naar een nieuwe werkgever. Ook teambaas Toto Wolff van Mercedes moet op zoek naar een nieuwe coureur.
Waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. McLaren zou weleens kunnen profiteren van de reuring rondom Ferrari en Mercedes. Het team begon volkomen waardeloos aan het seizoen 2023, maar was aan het eind de enige overgebleven luis in de pels van Red Bull Racing. Als het team met de nieuwe auto een stap voorwaarts heeft gedaan, zou McLaren weleens de grootste uitdager van Verstappen kunnen worden.
Een team dat opnieuw de aansluiting met de subtop hoopt te krijgen is Aston Martin. Met Fernando Alonso pakte het team vorig jaar acht podiumplaatsen. Gedurende het seizoen raakte het de aansluiting met de hierboven genoemde teams kwijt.
Over Alpine, Williams en Haas kunnen we kort zijn. Daar zal niet veel gaan veranderen. Het Franse team kan strijden om de posities 6 tot en met 10. Tot ergernis van coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly, allebei winnaars in de Formule 1, kan het niet veel meer dan dat. Haas treedt met de ervaren Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg aan. Het team nam eind vorig jaar afscheid van de markante teambaas Günther Steiner. Haas kampt naar verluidt al aan het begin van het seizoen met geldgebrek.
Het team van Williams kan met coureur Alex Albon opnieuw van tijd tot tijd verrassen. Tweede coureur Logan Sargeant is er vooral om de geldschieters tevreden te houden. Wees niet verbaasd als Albon gepresenteerd wordt als Mercedes-coureur voor 2025.
Wat verwachten wij van dit Formule 1 seizoen?
Laten we de belangrijkste vraag als eerste beantwoorden. Wordt Max Verstappen voor de vierde keer op rij wereldkampioen? Wij denken van wel. We zien Red Bull Racing de voorsprong die het had alleen maar verder uitbouwen met de revolutionaire RB20. Het nadeel van risico’s nemen met de auto is dat er ook dingen fout kunnen gaan. Waar Verstappen in 2023 geen enkele keer uitviel, kan dat in 2024 zomaar anders zijn.
Gaat Verstappen of Red Bull Racing alle races winnen? Nee, dat denken wij niet. We zien met name McLaren in staat om Red Bull op specifieke banen het vuur aan de schenen te leggen. Wanneer de betrouwbaarheid van de RB20 wat minder is, zouden Lando Norris en Oscar Piastri komend seizoen allebei hun allereerste Grand Prix winnen.
Mercedes en Ferrari strijden wat ons betreft om het brons, op de hielen gezeten door Aston Martin. We zien Fernando Alonso ondanks dat hij inmiddels 42 jaar oud is wel strijden om het podium, maar niet zijn eerste overwinning sinds 2013 boeken.
Al met al verwachten we een seizoen waarin Red Bull Racing de dominerende factor zal zijn. Het zal achter Max Verstappen, net als in 2023, dringen zijn. Hierdoor verwachten we een mooi seizoen met spectaculaire momenten.
Wedden op Formule 1 wedstrijden
Wil jij wedden op Formule 1? Dat kan bij onderstaande bookmakers met een leuke bonus!